Selülit
Vitiligo
8 Haziran 2020

Tinea versicolor nedir?

Malassezia cilt yüzeyinde bulunan bir mantar türüdür. Normalde herhangi bir sağlık sorununa yol açmaz. Aslında tıpkı malessezia gibi bir çok mikrobiyolojik canlı cilt yüzeyinde bulunur. Bu canlılar cilt yüzeyindeki patojenlere karşı savaşırlar ve sizi hastalıklardan korurlar. Cilt hücreleriyle ve diğer vücut hücreleriyle aralarında karşılıklı faydaya dayalı bir ilişki vardır.

Ancak bazı durumlarda bu mayalar kontrolden çıkarak aşırı derecede çoğalırlar. Bu çoğalma sonucu derinin pigmentasyonunu etkilerler. Etkilenme sonucu derinin bazı bölümlerinde koyulaşmalar veya renk açılmaları görülebilir.Sedef hastalığında da buna benzer renk değişiklilkleri görülebilir. Bu durum tinea versicolor olarak bilinir. Bulaşıcı bir durum değildir. Kişiden kişiye geçmez.

Tinea versicolor’a neden olan şey nedir?

Tinea versicolor, malasseiza mantarının cilt yüzeyinde hızlı bir şekilde çoğalması sonucu meydana gelir. Bu durumun neden olduğu henüz bilinmemektedir. Ancak bazı faktörler cilt yüzeyindeki mantarların büyümesini uyarabilir. Örneğin:

• Sıcak ve nemli hava
  • Aşırı terleme
  • Yağlı cilt
  • Zayıf immün sistem
  • Hormonal değişiklikler

Tinea versicolor belirtileri nelerdir ?

Tinea versicolor’un en belirgin özelliği ciltte fark edilebilir düzeyde renk değişiklikleri oluşturmasıdır.  Bu renk değiştirmiş alanlar genelde kollarda, göğüste, boyunda ve sırtta meydana gelir. Bu lekeler:

• Çevresindeki ciltten daha koyu veya daha açık renkli
  • Pembe, kırmızımsı veya kahverengi
  • Kuru, kaşınan ve pul pul
  • Bronzlaşma ile daha belirgin hale gelen
  • Serin ve kuru havalarda kaybolan yapıya sahip olabilir.

Tinea versicolor, esmer insanlarda hipopigmentasyon adı verilen ciltte renk kaybı durumuna yol açabilir. Bazı kişilerde ise bu durum tam tersi biçimde ciltte koyulaşma ile kendini gösterir. Buna da hiperpigmentasyon adı verilir. Ancak bazı bireyler tinea versicolor hastalığını ciltlerinde herhangi bir değişiklik olmadan geçirirler.

Tinea versicolor vitiligo hastalığıyla benzerlik gösterir. Ancak ikisini birbirinden ayıran pek çok ortak nokta vardır.

• Vitiligo cilt dokusunu değiştirmez.
  • Vitiligo genellikle parmaklarda, el bileğinde, koltuk altında, ağızda, gözlerde veya kasıkta görülür.
  • Vitiligodaki lekeler genellikle simetriktir.

Tinea versicolor için risk faktörleri nelerdir?

Tİnea versicolor için çevresel ve biyolojik olarak bir çok risk faktörü bulunmaktadır. Bunların içerisinde

• Tinea versicolorlu olan akraba
  • Aşırı terleme
  • Sıcak ve nemli iklim
  • Zayıf immün sistem
  • İmmün sistemi zayıflatan ilaç kullanımı
  • Bazı kanser türleri

Tinea versicolor tanısı nasıl konur?

Eğer cildinizde garip renkli lekeler beliriyorsa ve evde bir çözüm bulamadıysanız doktorunuza başvurunuz. Doktorunuz cildinizi muayene ederek , yalnızca lezyonlara bakacak ve tinea versicolor olup olmadığınızı söyleyecektir. Tİnea versicolor da sedef hastalığı gibi yalnızca muayene ile tanısı konulabilecek bir hastalıktır.

Bu muayenelere ek olarak Wood lambası adı verilen özel bir lambayla cildinize bakarak tinea versicolor tanısı da konulabilir. Wood lambası aslında ultraviyole ışık yayan bir makinedir. Eğer cildinizde haddinden fazla miktarda malessezia üremişse ışık altında cildiniz yeşil-sarı arası bir renk alacaktır.