Sıkça Sorulan Sorular Cevaplanıyor
10 Nisan 2017
İktiyozis Hastalığı
2 Mayıs 2017

YAZ AYI GELİYOR, SEDEF HASTALARI YAZ DÖNEMİNE NASIL HAZIRLANMALIDIR?

Hakikaten yaklaşık 1-2 ay sonra havalar iyice ısınacak ve bizler uzun kollu gömlekler yerine kısa kollu hafif daha rahat giysiler giymeye başlayacağız. Yine özellikle uzun pantolonlar yerine daha kısa ve  yaz döneminde daha rahat edeceğimiz kısa giysileri tercih edeceğiz. Sedef hastalığında lezyonlar vücudumuzda en çok diz bölgesi, dirsek bölgesi, alt bacak ve ön kolda görüldüğünün belirten Dr. Mehmet İlteber BAHADIR bu dönemde hem erkek hem de bayan hastalarda kol ve bacaklarındaki lezyonlarından dolayı ciddi problemler yaşayacağının altını çizdi. Sedef hastaları yazın rahat etmek istiyorlarsa bahar döneminde cilt bakımını çok iyi yapmak zorunda olduğunu belirtti. Yılların verdiği psikolojik bıkkınlık pek çok sedef hastasında normal insanlar kadar dahi cilt bakımlarını yapmadıklarını görürüz. Halbuki iyi bir cilt bakımı sayesinde pek çok sedef hastasında lezyonların %70, %80 oranında azalmasını bekleriz. Yaza daha 1-2 ay kaldığını düşünürsek önümüzde rahat giysileri giyebilmemiz için yeterli zaman var demektir.

Banyo ve duş sonrası bolca nemlendirici kullanın Dermatologlar ve sedef hastaları için bakım uygulayan diğer sağlık çalışanları, vücudunuzu nemlendirmeniz gerektiği konusunda sürekli hatırlatmalarda bulunamazlar. En iyisi, sizin her duş sonrası nemlendirici ürünler kullanmayı alışkanlık haline getirmenizdir. Duş ardından kurulandıktan 3 ila 5 dakika sonra, vücudunuza nemlendirici ürünler uygulayın. Bunu hızlı bir şekilde yapmanız daha etkili olacaktır. Bu sayede deriniz nemini kaybetmeden nemlendirici vücudunuzu kaplar ve derinizin kurumasını engeller. Vücudunuzun her bölgesine pratik olarak uygulayabilmek için losyon tercih edebilirsiniz, fakat krem ve merhemler losyonlara göre daha etkili nemlendiricilerdir.

Dr. Mehmet İlteber BAHADIR’ın üstünde durduğu diğer bir husus ise sedef hastalarının düzenli bir şekilde diyet yapmalarıdır. Sedef hastaları özellikle cilt altında kanlanmayı arttıran gıdalardan uzak durmalıdırlar. Her ne kadar tıbbi olarak bu tam ispatlanmış olamasa da özellikle baharat karışımlı gıdalar acı pul biber isot ve bunların çokça kullanıldığı çiğ köfte, sucuk, acılı adana kebabı gibi yiyeceklerden uzak durulmalıdır. Yine özellikle cilt altını kanlandıran aşırı sirkeli ve tuzlu gıdalar örnek vermek gerekirse turşu sedef lezyonlarını arttıran gıdalardan bir başkası olarak görülmektedir. Yaz döneminde en çok yediğimiz gıdalardan bir tanesi de aşırı yağ içeren kızartma tarzı gıdalardır. Bu tip gıdalar da sedef hastalığında aşırı artışa neden olur. Yine cips ve türevi gıdaları kızartma grubuna almamız mümkündür. Alkol, sigara ve kola tarzı içeceklerde halk arasında bilinen sedef lezyonlarını arttıran bir diğer gruptur. Kişilerin yaz dönemine hazırlık yaparken bu gıdalardan özellikle uzak durmalarını tavsiye ederiz.

Sedef Lezyonlarında Havaların Isınmasıyla Birlikte Ne Gibi Değişiklikler Olur?

Yaz ayları ve havanın ısınması tüm insanlarda olduğu gibi sedef hastaları için de adeta bir mutluluk ayıdır. Yaz ayı için sedef hastalarına özgü pek çok güzellikten bahsedebiliriz. Yazın gelmesiyle beraber doğa canlanır, açık hava ve güneşin insan psikolojisi üzerinde tarifi olamayacak kadar, pozitif yönde olumlu etkisi vardır. Açık hava, güneş, kum, deniz veyahut yaylalarda bir orman kenarında veya yeşillikler içinde olmak insan sağlığını düzeltir. Kişi psikolojik olarak kışın soğuk, basık ve kapalı havanın vermiş olduğu stresi ve psikolojik baskıyı üzerinden atar. Kişiler ruhsal olarak kendilerinin çok daha iyi hissederler. Dr. Mehmet İlteber BAHADIR  bu durumun özellikle sedef hastalarında bulunan lezyonların iyileşeceğini önemle vurguluyor.

Soğuk hava sedef hastalarında cildin en büyük düşmanıdır. Kar, yağmur, kuru soğukta cilt nemini hızla kaybeder. Kişinin cildinde mikro çatlaklar oluşur. Bu çatlaklar Ekim ve Kasım ayından başlayarak ilerleyen kış ve soğuk hava dönemlerinde lezyonların artmasına ve çok ağırlaşmasına sebep olur. Yaz döneminin gelmesiyle birlikte havaların ısınmasıyla nem oranı %90’ların üzerine çıkar. Nemli ve sıcak havada ciltteki çatlaklar kendiliğinden kapanır. Kişinin özel birtakım losyonlar kullanmasına gerek kalmaz. Hastaların vücutları ideal nem oranına kavuşur. Yine kişinin yaz döneminde daha sık terlemesi, havuza ve denize girmesi, veyahut daha sık duş alması hastaların cilt nem oranlarını ideal seviyeye taşır. Bahar ayında cilt bakımını iyi yapan hastalarda eğer lezyonlar yeteri kadar azalmışsa yaz ayında güneş ışınlarının ultraviyole etkisiyle sedef lezyonlarından hastalar tamamen kurtulabilirler. Güneş sedef hastaları için büyük bir ilaçtır. Dr. Mehmet İlteber BAHADIR sedef hastalarına özellikle yaz aylarında her şeye rağmen kısa kollu giyecekleri giymelerini tavsiye ediyor. Alacağı ultraviyole ışınlar ve D vitamini sedef hastaları için doğal bir ilaçtır.

YAZIN SEDEF HASTALIĞININ AZALDIĞINDAN BAHSETTİNİZ, EĞER HASTALARDA YAZIN SEDEF HASTALIĞI ARTIYORSA NE YAPMALIDIRLAR?

Yaz aylarında sedef lezyonlarında kesinlikle iyileşme görülür. Hatta eğer şahsın lezyonları plak yapmamış vücudun hemen yüzeyindeyse 15-20 günlük bir tatil arasında dahi tamamen iyileşme görülebilir. Bu sorduğunuz soru bizim için çok önemlidir. Çünkü yazın bir hasta lezyonlarında artıştan bahsediyorsa sorunu mutlaka gıdalarda özellikle domates ve patlıcanda aramalıdırlar. Kişi lezyonlarında aşırı kaşıntı, rahatsızlık ve renk değişiminden bahsediyorsa lezyonlarında artış var demektir. Kişinin kendine çok dikkat etmesini vurgulayan Dr. Mehmet İlteber BAHADIR çarpıcı örnekler verdi. Eğer domates ve patlıcan yedikten sonra lezyonlarında bu tür değişiklikler görülüyorsa kişi gıda listesinden bu yiyecekleri çıkartmalı ve kesinlikle yememelidir. Yine yazın salatalarda kullandığımız cilt altını kanlandıran yoğun ıtırlı yiyeceklerden uzak durmaları gerekmektedir.