SEDEF HASTALIĞI
22 Şubat 2017
AKNE PROBLEMİ
3 Nisan 2017

Egzama yani dermatit epidermal ödem (spongioz) ile karakterizedir. Egzama’nın önde gelen tipleri alerjik kontakt dermatit ve primerirritankontakt-dermatit’tir. Diğer tipleri ise atopic dermatit, seboreik dermatit, diskoid egzama ve liken simplekskronikus’tur.

Atopik dermatit çoğunluk çağında başlayan ve çok yaygın görülen, kronik, tekrarlayıcı ve kaşıntılı bir hastalıktır. Aile içi fertlerde görülme eğilimi vardır ve muhtemelen bir çok gen sorumludur. Hastalık astım ve bahar nezlesiyle çok ilişkilidir. Atopik dermatitin klinik özellikleri arasında fleksiyon bölgelerinde görülen  egzamaekskoriasyon ve likenifikasyon, generalizekseroderma.

Topikalkortikosteroidler en etkili topikal ajanlardır fakat deride inceleme hipofiz-adrenal aks süpresyonu ve bırakıldıklarında rebound yaparlar.

Seboreik dermatit saçlı alanlarda,fleksiyon bölgelerde veya gövdenin orta kısmında oluşur. Yüzün kıvrımlı yerlerinde aşırı kepeklenme ve pullanma ile pembe alanlar görülür. Özellikle yaşlılarda büyük fleksiyon yerlerinde sık görülür.

Diskoid egzama daha çok orta yaş ve yaşlılarda görülür. Yuvarlak ve kırmızıpullu lezyonlarla karakterizedir. Psoriasis ve bowen hastalığından ayırt edilmelidir. Tedavi yumuşaltıcılar ve kortikosteroidler kullanılır.

Egzama craquelee(asteatotik egzama) özellikle yaşlıların bacaklardaki kuru bölgelerinde çıkar ve tuhaf bir kaldırım taşı döşemesi şeklinde kırmızı bir döküntü ile karakterizedir.

Liken simplekskronikus boynun arka tarafı ve ayak bileklerinin iç taraflarında ortaya çıkan çok kaşıntılı bir hastalıktır. Etkilenen bölgelerde iyi sınırlı kabarık kırmızı ekskoriye ve likenifiye alanlar bulunur. Hastalık çok inatçıdır ama güçlü topikalkortikosteroidler yararlı olabilir.
Venöz egzama, venöz hipertansiyonu olan yaşlıların bacak alt kısımlarında gelişir. Bazı hastalarda venöz ülserin tedavisinde kullanılan maddelere karşı alerjik kontakt dermatit olduğu düşünülmektedir.