Atopik dermatit
31 Mayıs 2020
Hemanjiyom
31 Mayıs 2020

Cilt kanseri genellikle cildin güneş ışınlarına en çok maruz kaldığı bölgelerde oluşur. Asıl kanserojen güneş ışığı değil içerdiği UV dalgalardır. Sıklıkla yüz, kollar, göğüs ve ellerde görülür. Ancak bu bölgeler haricinde

• Saçlı deri
  • Kulaklar
  • Dudaklar
  • Boyun
  • Tırnak çevresi
  • Ayak tabanı
  • Genital bölgede de görülebilir.

Cilt kanseri genellikle ilk bulgu olarak yeni ortaya çıkan ben, çil veya noktalanmalar ile kendini gösterir. Ancak her cilt kanseri aynı şekilde bulgu vermez. Cilt kanserinin tipine, hastanın yaşına göre değişkenlik gösterir.

Aktinik Keratozis

Aktinik keratozis kanser öncülü olarak da bilinir. Kabuklu veya pullanmış bir lezyon şeklinde olabilir. Vücudun her yerinde görülebilir. Örnek olarak

• Saçlı deri
  • Yüz
  • Kulaklar
  • Dudaklar
  • El sırtı
  • Ön kol bölgesi
  • Omuzlar verilebilir.

Bu alanlar genellikle güneşe maruz kalan alanlardır. Bahsedilen lezyonlar bazen o kadar küçüktür ki görülemezler. Dokunma ile hissedilerek fark edilir. Genellikle ciltten biraz kabarmış, pütürtülü bir yapı şeklinde hissedilir. Renk olarak genellikle kırmızıdır ancak cilt renginde veya pembemsi bir renkte de olabilir. Aktinik keratozu erken tedavi etmek önemlidir. Tedavi edilmeyen aktinik keratoz vakaları %10 oranında skuamöz hücreli cilt kanserine dönüşebilmektedir.

Bazal hücreli karsinom

Bazal hücreli karsinom adı üstünde bazal cilt hücrelerinden köken alır. Bazal hücreler cildin en üst tabakası olan epidermisin en altında yer alır. Bazal hücreli karsinom çeşitli şekillerde ortaya çıkabilir.

• 10 gündür iyileşmeyen yara
  • Kaşınan, acıyan, çatlaklı veya kanayan kızarıklıklar
  • Ciltten farklı renkte tepesinde kırmızılık bulunan sivilceye benzer kabarıklıklar
  • Ortası siyahlaşmış, çevresi pembe yaralar

Bazal hücreli karsinomlar tespit edildiklerinde tedavisi mümkün olan hastalıklardır. Yavaş büyürler. Diğer cilt kanserleri gibi kemiklere, kaslara ve diğer iç organlara yayılım yapmazlar.

Skuamöz hücreli karsinom

Skuamöz hücreli  karsinomlar çoğunlukla cildin güneşe en çok maruz kalan bölgelerinde yer alırlar. Ağız içinde ve genital bölgelerde de görülebilir. Skuamöz hücreli karsinom

• Kabuklu, kızarık ve kanayabilen yaralara,
  • Çatlayan, akıntı yapan, kanayan ve iyileşmeyen yaralara,
  • Yumuşak ve çevresi kabarıklı, kanamalı yaralara neden olabilir.

Skuamöz hücreli karsinomun yaraları, yumuşak ve kaşıntılıdır. Bu yaraları kaşımak bölgede enfeksiyon gelişmesine neden olabilir.

Eğer tedavi edilmezse skuamöz hücreli karsinomlar büyüyebilir. Nadir vakalarda lenf düğümlerine  ve diğer organlara sıçrama yapılabilir.