Romatoid Artrit Nedir?

İnsan vücudunda, organizmamızı virüs ve bakteri gibi tehditlerden koruyan ve adına bağışıklık sistemi denilen bir mekanizma mevcuttur. Halk arasında İltihaplı romatizma olarak bilinen hastalık, vücudu korumakla görevli olan bağışıklık sisteminin bilinmeyen bir nedenle kendi vücut dokularına saldırması durumudur.Bu hastalıkta eklemlerin neredeyse tamamını etkileyebilen iltihabik bir problem söz konusudur.Hastalıkla birlikte eklemlerin astarı zarar görür ve böylece şişme ve ağrılar kendini gösterir.Sonuçta eklem ve kemiklerde yıpranma ve aşınma meydana gelecektir. İltihaplı romatizma ile ortaya çıkan iltihaplanma maalesef sadece eklemlerle kalmayıp başta cilt olmak üzere göz,kalp,akciğer vb birçok organı da etkileyebilir hatta kan ve sinir sisteminde de sıkıntılara yol açabilir. Romatoid artrit şiddetli seyrettiği durumlarda bazen fiziksel engelliğe kadar götüren olumsuzlar yaşatabilmektedir.

Romatoid Artrit nedenlerine dikkat!

Bilindiği üzere eklemlerimiz kemikleri birleştirme işlevini yerine getirirler.Böylece sert bir yapıdan oluşan kemiklerimiz eklemler sayesinde esneklik ve hareket kolaylığı kazanırlar.Eklem bölgesini dış taraftan eklem kapsülü muhafaza ederken içinde de sinovyum denilen sürtünmeyi ve aşınmayı önleyen adeta yağlayıcı etki gösteren çok önemli bir sıvı vardır.İşte bu sinovyal sıvıya bağışıklık sisteminin saldırması nedeniyle Romatoid artrit hastalığı meydana gelir. Bağışıklık sisteminin bilinmeyen sebeplerle bu sinovyal sıvıya saldırması sonucunda iltihaplanma başlar ve böylece kemik ve kıkırdak dokuda tahribata sebep olur. Takip eden süreçte eklemlerin varlık sebebi olan tendon ve bağlar işlevlerini kaybederek zayıflarlar.Sonuçta eklemler yavaş yavaş doğallıklarını kaybederek şekil bozuklukları göstermeye başlarlar. Otoimmün hastalıklar gurubuna giren romatoid artrit daha çok sebebi bilinmemekle birlikte yapısal olarak daha duyarlı insanlarda kendine yaşam alanı bulmaktadır.

Romatoid artrit için risk faktörleri nelerdir?

Bu hastalıkta neredeyse her 5 kişiden 4'ü kadın hastalardan oluşmaktadır.Ama küresel ölçekte hastalığa yakalanma oranının neredeyse % 1'i bulduğu düşünüldüğünde ülkemiz için konuşalım, hasta olma ve riskini taşıma ihtimali içinde 700-800bin kişiden bahsedildiğinde durumun ciddiyeti daha iyi anlaşılacaktır.Bu oran içinde 150-200bin erkek hasta olması hastalığın sadece kadınlar için değil erkekler için de önemli risk taşıdığını düşündürmektedir. Hastalık eğer aile üyelerinde varsa ailenin diğer üyeleri de bu riski taşıyabilir. Ancak buradan hastalık kesinlikle genetikseldir anlamı çıkarılmamalıdır. Ama yine de bu risk gözardı edilmemelidir. İltihaplı romatizma kendisini her yaşta gösterebilmektedir.Hatta pekçok kişi çok genç yaşlarda bu hastalığa yakalanabilmekte çocuklar bile hastalığın kurbanları arasında görülebilmektedirler. Sigara ve alkol tüketimi hastalığın oluşumu ve gelişimine güçlü bir katkı sağlamakta tedaviyi de güçleştirebilmektedir.Bu bilgiye ek olarak sigara içen annelerin çocuklarında iltihaplı romatizma riski yüksek olabilmektedir. Yapılan araştırmalarda hiç doğum yapmamış kadınlarda doğum yapanlara oranla risk faktörünün daha yüksek olduğu tepit edilmiştir. Fazla kilo ve özellikle obezite durumu bu hastalıkta önemli bir olarak kabul edilmektedir

Romatoid nasıl bir hastalıktır?

İltihaplı romatizma zamanında teşhis edilemediği ve durdurulamadığı takdirde eklemlerin şiştiği ve deformasyona uğradığı bir hastalıktır. Bu iltihabik durumla birlikte durduk yerde şişlik ve şiddetli ağrılar kendini göstermektedir ve bu haliyle diğer eklem hastalıklarından farklılık gösterir. Hastalıkla birlikte aynı uzuvlarda eşgüdümlü semptomlar görülmektedir. Örneğin sol el bileğiyle sağ el bileği de aynı problemi yaşar. Hastalıkta iştahsızlık, yorgunluk, ateş gibi belirtiler kendini hissettirebilir. İltihap sadece eklemleri tutmakla kalmayabilir vücudun birçok organına sirayet edebilir. İltihaplı romatizma hastalığının ana semptomları nelerdir? Sabah saatlerinde uykudan uyanınca sabah sertliği vücuda hakim olmakta,elleri açmakta ve vücudu harekete geçirmekte güçlükler yaşanmaktadır.Bu durum kendisini yaklaşık 30 dakika kadar hissettirebilmektedir. Küçük eklemlerde özellikle bilekler, el ve ayak eklemlerinde görülen ağrılar karakterizedir. Hastalık ilerledikçe eklemlerde deformiteler ortaya çıkmaktadır. Eklemlerde şişme ve ağrı aynı simetriyle görülür.Yani aynı eklemler aynı anda şişer ve ağrır. Düşük dereceli ateş, iştahsızlık ve halsizlik eşlik edebilmektedir. Hastalar eklemlerde oluşan bozuklukla beraber hızlı yorulurlar ve hareket kısıtlığı yaşarlar. Yoğun olmamakla birlikte bazı hastalarda kilo kaybı görülmektedir.